Pages

04 May 2010

Temuduga Guru KPLSPM wajib pakai baju PLKN??

Assalamualaikum.memulakan penulisan entri dengan semangat berapi-api..ouchh panas sekali..mungkin entri agak panjang.tapi belum pasti lagi..melihat kepada apa yang terlintas dalam otak nan geliga *perasan* milik aku. dua hari yang menyesakkan anak tekak dan menyemptkan urat kentut telah berlalu. Alhamdulillah, soalan-soalan yang diuji berjaya dijawab dengan baik *anggapan sendiri untuk menyedapkan ati*

Selama dua hari jugalah Temuduga Kemasukan Guru Pelatih KPLSPM Ambilan Julai 2010 dijalankan di Institut aku. Ya!masing-masing muka freshie lepas sekolah menunggu giliran dengan kertas putih bertulis nama pemberian mak bapak sebagai nametag temuduga tersemat di baju/tudung. Ya! itu lumrah muka-muka mereka yang berjaya ke peringkat temuduga. TAHNIAH aku ucapkan. Jika nasib kalian baik, kita berada di bawah satu kapal yang sama -----> Bakal Guru..

Melihat yang lelakinya dengan baju kemeja putih bersih tersarung di badan sepadan dengan tali leher menjerut leher+kasut hitam kilat-kilat leh suluh muka sendiri+rambut belah tengah dengan minyak rambut setengah botol. Yang perempuan pulak tak kalah dengan baju kurung lip-lap lip-lap blink-blink dia, kasut tumit 3 inci dan tudung silang (bagi yang bertudung) dan mungkin jugak bertocang satu (bagi yang free hair). Aku terus teringat kenangan lebih kurang 2 tahun yang lepas semasa aku berada di tempat mereka. Ya! Aku adalah antara mereka yang berjaya ke peringkat kedua selepas bertanding dengan 328500 calon yang memohon untuk ke Institut Perguruan atau biasanya orang kata Maktab Perguruan.

Masa kelayakan ke peringkat temuduga, aku berada di Kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) D'Jelapang, Kubang Pasu Kedah. Menjadi satu-satunya pelatih kem PLKN yang menetap di Melaka, **padan muka sapa swuh xtuka alamat biler pindah Melaka?** aku akui memang tidak bersedia untuk ke Temuduga. Jujurnya istilah CIKGU tidak terlintas di kepala seorang budak lepasan SPM yang masih mentah ketika itu. Tambah-tambah pulak aku sangat notty di sekolah so nak jadi cikgu???ooo...apakah??? +___+

Borang memohon itu pun aku dapat tahu abah yang sangat baik hati mengisi segala butir peribadi dan kelayakan kokurikulum segala. *off course lah coz sijil2 sekolah aku tinggal di rumah+abah nak sgt sorang anak dia jadi cikgu* . Sangat-sangat blur masa tuh. Kem Komanden kem aku maser tuh sangat-sangat garang okeys?? Aku telah diWAJIBkan memakai baju formal PLKN.. ala baju kelas yang wane biru muda tuh, untuk ke temuduga di Institut Perguruan Darul Aman, Alor Setar. WHATTT????pakai baju PLKN???mesti korang gelakkan aku kan?gelak la... tapi itulah hakikatnya..

Sampai kat tempat menunggu, aku sorang je weh pakai baju PLKN..orang lain pakai baju-baju yang menunjukkan ciri-ciri seorang guru la..off course la kan?? tapi aku?? dahla tunggu sorang-sorang.orang lain siap datang dengan mak bapak+sepupu sepapat+atok nenek+satu kampung (ini tipu..) lagi..aku?? *sebak sekejap* adoiii...terasa benar kelainannya itu..semua orang tengok aku sampai mata diaorang naik juling...Adoii,tahula aku pelik..datang sorang-sorang (sebab van kem PLKN antar pastu tinggalkan), pakai baju PLKN..ehh, suka ati aku la!!! tengok-tengok pehal??

Then, masuk bilik temuduga lepas jawab soklan yang banyak giler tu before ditemuduga lisan. (sape calon temuduga tapi tak tahu soklan pe, sila tepuk dahi sendiri okey??) boleh pulak maser tuh perasaaan gemuruh melanda lantas menekan usus perut aku sekaligus mengetatkan urat kentut aku..adooii, sakit perut sampai berpeluh-peluh..macam mana nie??

Penemuduga : Awak, Farah Izzati??
Budak cumey : Ye, saya. (sambil lap peluh di muka)
Penemuduga : Awak ok?? duduk betul-betul,tarik napas..
Budak cumey : Ok2.. (sambil tarik napas)
Penemuduga : Ok, saya tahu awak takut tapi boleh kita mula??
Budak cumey : Boleh, incik..

Wah..berdebar-debar lol..memang rasa nak pengsan maser tu..muka penemuduga yang sorang tu sangat-sangat serius dan kedekut senyum. lagi rasa maw tumbang..

Penemuduga : Bagitahu saya apa itu sekolah wawasan?
Budak cumey : Tak tahu. (sambil kelip2 mata mmg xtahu)
Penemuduga : Ok, takpe. Bagitahu saya pa itu sekolah kluster?
Budak cumey : Macam saya penah dengar tapi sy tak tahu, incik..
Penemuduga : Hurmmm.... (sambil buat muka berfikir)

Mesti penemuduga tu kata : Gila bengaaaappppp ini budak!! Kalau hari ini aku boleh jumpa balik aku punya penemuduga tu, aku nak jawap soalan dia dan kata : Incik, saya sakit perut sangat-sangat masa tuh..huhuhu... ^__^"

Penemuduga : Ok, Farah. takpe.. ceritakan apa hobi kamu?
Budak cumey : Hobi saya membaca....bla...bla....bla...bla...
(seyes panjang gila jawap)

Hahaha..mesti penemuduga tuh kata : Cis,tahap kanak-kanak ribena ini budak!! Kalau hari ini aku boleh jumpa balik aku punya penemuduga tu, aku nak jawap kata-kata dia : Incik, saya memang suker bercakap tapi yang tak ilmiah la..oh amigos!! +___+"

Penemuduga : Ok, terima kasih Farah.
Budak cumey: Samer-samer,incik
Penemuduga : Ceritakan pengalaman kamu di PLKN.
Budak cumey : Ouchh...soklan ape nie??

Sentap sekejap!hehehe..apa punya soalan nie?penat-penat aku baca pasal PIPP, hafal nama-nama menteri, harga beras terkini segala..bila dia nak tanya itu?Ok, takpe..jawap je la,Cik Farah oii..hurmm,jawapan adalah panjang jugak okey?huhu..

Penemuduga : Terima kasih, Farah.Awak betul2 nak jadi cikgu?
Budak cumey : Samer2,incik. Ye, saya nak jadi cikgu!! (tipu maser tuh..)
Penemuduga : Baik,awak kena buktikan!
Budak cumey: Errrkkksss! Macam mana incik??

Ooo no...masa nie seyes cuak dowh..Kalau dia suruh buat tarian bogel, MAMPUS aku!!

Penemuduga : senang saje..boleh awak berkawad dari tempat awak duduk nie sehingga ke pintu sana? saya dah lama tak tengok orang berkawad? awak kan pelatih PLKN? mesti senang bagi awak kan??kan??

Budak cumey : .......................................................
(speechless)

hohoho...tapi dia sangat tabah ok?dia berkawad jugak dengan penuh gayanya. bangga dengan baju PLKN yang dia pakai walaupun dia lain dari calon temuduga yang lain! *bangga sekejap*

Penemuduga : Tahniah, Farah!!!awak yang kami cari!!tunggu surat tawaran sampai rumah!!
Budak cumey : ^___^ hohoo..penemuduga tu da bocorkan rahsia terlebih awal. dah tak suprise lagi..hehehe..

Sebulan kemudian, surat tawaran melanjutkan pengajian ke IPG sampai semasa hari ketiga orientasi di UiTM Lendu, Bandaraya Melaka. Aku ingat penemuduga tu main-main. Memang aku diterima masuk dan 14 Julai 2010 ini, genaplah 2 tahun aku bergelar GURU PELATIH INSTITUT PENDIDIKAN GURU!! Incik penemuduga, arigato kozaimas!!Terima kasih PLKN! Kalau aku jadi Menteri Pelajaran, semua calon temuduga WAJIB pakai baju PLKN!!hahahaha... sesuka ati aku saje.. ^__^"



ini logo PLKN..
motif? sebab baju PKLN+kawad PLKN, aku lulus temuduga!

nota kaki : hah! kan aku da tulis panjang. Tujuan entri ditulis kerana teringat detik temuduga lepas nampak sorang adik tuh pakai baju kelas PLKN datang temuduga pagi ini. mesti Kem Komanden dia garang macam kem aku jugak. Adik Baju PLKN, akak doakan awak lulus temuduga!!hehehehe...

10 comments:

YanaNuar said...

Ahaha..klakar la citer nih gheee...pape pun moga berjaya la mendidik anak bangsa sekarang yang makin liar tak macam orang dolu2 huhu...Good Luck bakal cekgu =)

AYU IDRIS said...

Salam Along...semoga berjaya ye dlm menuntut ilmu ni...semoga berjaya jgk menjadi warga pendidik macam akak satu hari nanti...

cik nunu said...

menarik...;)))

boleh plak penemuduga tuh soh kawad eak....

chegualong said...

yananuar: thanks dear..InsyaAllah.
ayuderis:InsyaAllah kak..doakan ye?
cik nunu: tu la..sengal jew kan??

yaya said...

hahaha.. best nye kalau macam tu

.secretsilent. said...

td pg tmdga hampeh tol
hrap2 dpat
lwak tol la kaq.
td msa tmdga juz pkai smple
smpai tmdga kater ape
ckgu yg mcm awk nie jadik ckgu rock ssuai la =))
n citer akq mmg lwak =))

bspotgurl said...

Erkk, susah jugak nak menjawab soalan-soalan dikala hati tak tenang kan.. takuttnyeeee

Cikgu Fikri said...

Kita samalah....
Maser temuduga pown..
Saya pki baju PLKN....
DAN...
KEPALA BOTAK....
Huhuhu.......

Flying Penny said...

chegu along... lucu la cerita nie.. saya pun bekas pelatih PLKN.. kalau macam tu.. saya pun nak pakai baju PLKN la..hehehee pas tu buat PT 10 depan mereka..hahhaaaa

billion chong said...

looking for any PLKN gift or PLKN Alumni gift.Visit us at PLKNgift.blogspot.com