Pages

29 May 2010

Tips Menaikkan Trafik Blog!!

Assalamualaikum semua.. Hari Sabtu : hari yang saya paling suka. Tak tahu kenapa.. Hari ni tak nak tulis merepek sekadar berkongsi cara naikkan trafik especially for blogger baru yang baby lagi macam saya. Let share the info :

1. Sentiasa update

Maksud update di sini termasuklah update entri, update penampilan blog tu kasi kemas. Bila kita rajin update blog maka takdala bila orang masuk je blog kira, asyik-asyik cerita yang sama. Boring ok? Ini saya selalu malas nak buat jadi jangan tiru saya.

2. Blogwalking

Ini juga 1 cara yang berkesan nak tambah trafik. Rajin-rajinlah blogwalking ke blog orang lain. Ikhlas semasa memberi komen adalah amat-amat digalakkan oleh semua bloggers. Tinggalkan link anda di chatbox blog supaya pemilik blog senang nak terjah blog anda pula jika berkesempatan.

3. Exchange Link

Adat nak menaikkan trafik perlulah ada pembaca kan? Jadi, untuk memudahkan orang lain ke blog anda, why not anda rajin-rajin exchange link dengan orang lain? tukar-menukar kemuadian ziarah-menziarah amalan mulia. :)

4. Tumpuan pada entri

Tajuk yang anda gunakan bagi entri anda juga bakal menarik perhatian orang lain untuk membaca. Penggunaan bahasa yang mudah dibaca dan difahami amatlah digalakkan.

5. Join komuniti untuk bloggers

Sekarang nie da ada macam-macam kelab untuk komuniti bloggers. Joinlah Geng Blogger ke, Kami Blogger ke, MyBlogLog ke and etc. Kongsi pandangan anda dan ambil tahu apa yang berlaku dalam dunia blogging ini..

Itu saja tips dari saya yang masih newbies nie. Untuk keterangan lanjut sila rujuk bloggers otai yang memang trafik mereka naik mencacak macam Menara KLCC. :)

3 comments:

rashid said...

Hye...bagus tips ni...nak tambah, selain tu, penggunaan bahasa yang betul dah entri lebih mesra pembaca, mungkin trafic lama akan datang balin...hmmm..

CHEGU ALONG said...

rashid~>thanks for the komen,dear

Mama Zharfan said...

salam ziarah..me blogwalking...nice blog...have a nice weekend!