Pages

08 August 2010

Kompem Suka Time Bulan Puasa

Assalamualaikum bloggie..
Hari ni hari Ahad. Kebanyakan orang suka hari Ahad kan? Sebab hari Ahad biasanya dapat landing. Lagi 2 hari lagi InsyaAllah dah nak puasa. Apa yang korang suka bila tiba bulan puasa?? Rasanya majoriti daripada kita kompem suka time bulan puasa bila ada :

1. Pengumuman puasa pak cik Penyimpan Mohor Besar Diraja.
Dialognya sama setiap tahun. Kalau berubah pun mungkin warna baju melayu yang dipakai oleh beliau. Tahun lepas merah, tahun nie hijau dan tahun depan biru. Tapi biasanya menjelang bulan puasa, lebih kurang pukul 8.00 malam mesti semua berhimpun depan tv (biasanya di rumah) untuk tatap muka pak cik nie dan dengar pengumuman tarikh puasa saban tahun. Terima kasih pak cik!


2. Sembahyang Terawih
Bila bulan puasa je kita dapat luangkan masa betul-betul waktu malam. Masa bulan puasa semua kuliah or kelas ganti takkan dibuat waktu malam sebab nak bagi peluang pada semua untuk solat terawih. Korang kejar terawih ke moreh? Dulu masa kecik-kecik selalu saja solat 8 rakaat pastu tunggu waktu orang agihkan moreh. huhu..

3. Bazar Ramadhan
Masa bulan puasa nie jugak lah dugaan nafsu makan semakin meluap-luap. Mak cik Temah punya kuih ketayap, ayam percik Pak Abu, nasi kerabu Cik Melah, kain tudung dan shawl 3 beg semua penuh di tangan bila ke bazar Ramadhan. Masa perut tengah lapar, memang kita rasa semua sedap. Betul tak? Jadi elakkan pembaziran, beli sekadar cukup je ye? Ramai lagi insan lain yang kelaparan di luar sana.
4. Mercun
Hah! Nie kategori yang kanak-kanak suka. Bila masuk bulan puasa, mulalah kelihatan mercun dijual di sana-sini. Dari yang tak merbahaya hingga kepada yang mampu memutuskan tangan dan kaki dijual di merata tempat. Berhati-hati, jangan raya takde tangan dan kaki. :P
5. Kuih Raya+Baju Raya+Langsir Raya
Nie kategori yang mak-mak suka termasuklah ibu sendiri. Bila masuk bulan puasa kena sibuk sikit carik baju raya, kuih raya dan langsir raya. Yang mana yang nak ditempah kena awal-awal dihantar. Ada jugak yang sibuk nak menukar perabot baru. Mood berpuasa bercampur dengan raya..
*** Pesanan penaja sempena Ramadhan :
Walau apa sekalipun kesukaan kita menjelang bulan puasa, semoga Ramadhan yang akan tiba ini memberi limpahan rahmat kepada semua. Semoga anda dan saya dapat melalui Ramadhan dengan sempurna. Amin. Tingkatkan amalan, semoga beroleh keberkatan.
Di kesempatan ni, saya memohon maaf kepada semua dari hujung kepala sampai hujung kaki, dari sudut hati hingga ke sudut otak, saya mohon ampunkan salah silap saya, tingkah laku saya, kata-kata saya yang mengguris anda.
** Doakan saya berjaya capai hasrat nak khatam Al-Quran sepanjang bulan Ramadhan nie. Amin.

30 comments:

izyan said...

paling suka part terawih ngan bazar ramadhan laa...mmg faveret la..

Khairul Azmi said...

insylh...sama2 lah kita khatam kan Quran dalam bulan ramadhan nati...sehari 1 juzuk..1 juzuk dlm 10 helai..jadi 2 helai selepas setiap kali solat...

rafhan said...

mmg suke time bulan puasa.. Semoga kite semua dapat rebut peluang ni utk beribadah... Kuih-muih, bazar ramadhan tu semua nombor dua ok..

CHEGU ALONG said...

izyan~> wah..samelah kiter..huhu

CHEGU ALONG said...

azmi~> InsyaAllah..same2 kite usahakan.

CHEGU ALONG said...

rafhan~>InsyaAllah..moga dapat keberkatannya

amirah said...

solat terawih..bubur lambuk..bazar..hhe

Adha De Great Ordinary Person said...

bazar ramadan..cendol mesti kene ade hehe,,

armin yosh said...

mkn la yg bess

iza said...

Salam....

Bersemangat dah ni....telekung pun dah beli yg baru, cuma nak pergi bazar ramadan yg malas sikit. Dlm 1 bulan tu paling banyak dlm 2x je kot.

Fyzal said...

selamat menyambut Ramadan :)

teha said...

pose....
isk2...tidak dpt ku merasa puasa bersama femly!!!
sedih~~~
mahu nges...

CHEGU ALONG said...

amira~> wa..bubur lambok?i like it also.. :)

CHEGU ALONG said...

adha~> cendol??alahai sedapnya..

CHEGU ALONG said...

armin~> ye..fav tu dpt mkn2 lps perut kosg.nikmat ohh..

CHEGU ALONG said...

iza~> wah.mmg semangat nie.telekung baru tuh..

CHEGU ALONG said...

fyzal~> selamat menyambut ramaadhan juga.. :)

CHEGU ALONG said...

teha~> samalah nasib kita..hukhuk..

Puteri Dyla Qistina said...

sy suke mercun :D
sy suke trawikh tp slalu tak penuh T.T
Sy suke makan bersama famili di bulan pose :)

selamat mneyambut ramadhan al mubarak :) thanks sudi singgah warkah bonda :)

♥ nana i am ♥ said...

bulan pose paling faveret air soya dengan tepung pelita ^_^

* doakan kita same same dapat khatam bulan ramadhan ni.amin~

~*PiNx.BomBYx.MOri*~ said...

Amoi suke Bazaar Ramadhan.

Tp selalunya dah sampai Bazaar..
Kompem..
kompem....
Amoi akan gelap mata..

Sbb tu kut
perot Boommchet. ♥~!

CHEGU ALONG said...

puteri~> wah..byknya die suka.selamat menyambut ramadhan jugak :)

CHEGU ALONG said...

nana~> amin. sy pon suke air soya time bulan pose.same2.. :P

CHEGU ALONG said...

amoi~> tu la kan?chegu pon sme.biler g bazar,sumer nak beli..huhu

Bert said...

dgr lagu raya..

tu pon feberet gak

Cidak said...

suka tidur.
=)

E!ra said...

No 2,3 dan 5 jep !! Huhu..

CHEGU ALONG said...

bert~>wah..awal2 lg da dgr ye?nakal!:p

CHEGU ALONG said...

cidak~> samer!!! :P

CHEGU ALONG said...

E!ra~> ok2..cmat berpuasa ye,syg? :)